Metoda Dobrego Startu nalezy do metod uczenia polisensorycznego. W terapii pedagogicznej wykorzystuję się ją m.in. do pracy z dzieckiem z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, lateralizacji i orientacji w schemacie własnego ciała.
TEMAT ZAJĘĆ: Wprowadzenie litery „k” w oparciu o metodę „Dobrego Startu” CELE: uczeń wie, umie, potrafi:
- wykonać poprawnie ćwiczenia z „gimnastyki mózgu” p. Dennisona,
- wysłuchać piosenki i powtórzyć kolejne ruchy,
- zastosować pojęcie głoska, litera, sylaba,
- głoskować wyraz „korona”,
- wskazać samogłoski,
- klaskać i wystukać rytm piosenki,
- odpowiedzieć na pytania,
- samodzielnie wykonać ćwiczenia z karty pracy,
- aktywnie uczestniczyć w zabawach ruchowych,
FORMY ĆWICZEŃ:
- ćwiczenia w schemacie własnego ciała i przestrzeni,
- ćwiczenia ruchowe,
- ćwiczenia ruchowo- słuchowe,
- ćwiczenia ruchowo- słuchowo- wzrokowe.
POMOCE:
- kaseta z piosenką „Królewski spacer”,
- papierowa korona,
- kartoniki niebieskie i czerwone,
- model litery „ k” wykonany z drutu dla każdego dziecka,
- tace z kaszą,
- karta pracy „ Od piosenki do literki” str. 19,
- taśma samoprzylepna do przyklejenia litery na podłodze,
- arkusz papieru z alfabetyczną ósemką lit. „ k”,
- kolorowa kreda
TOK ZAJĘĆ Zajęcia wprowadzające
- Powitanie w kole. Każdy po kolei składa koledze królewski ukłon i wypowiada zdanie: „Cieszę się, że Cię widzę.”
- Zabawa integracyjna w dokończenie wypowiedzi:„ Każdy król może być...”.
- Zabawa ze śpiewem: „Już czas zawiązać krąg” z pokazywaniem podanych ruchów.
- Wykonanie ćwiczeń z „gimnastyki mózgu” P. Dennisona ( 3 ćwiczenia do wyboru z proponowanych)
- ruchów naprzemiennych,
- kapturków myśliciela,
- sowy,
- krążenie szyją.
- Wysłuchanie piosenki „Królewski spacer”.
- Udzielenie odpowiedzi na pytania:
- Kto to jest król?
- Czym się zajmuje?
- Gdzie mieszka?
- Po czym rozpoznaje się króla?
- Demonstracja korony wykonanej z papieru i układanie modelu wyrazu: „korona” z niebieskich kartoników. Przeliczanie głosek , sylab. Wyróżnianie samogłosek – kartoniki czerwone.
Zajęcia właściwe
- Ilustrowanie przez dzieci ruchem wprowadzonej piosenki. Uczniowie słuchają i pokazują za prowadzącym.
- Nauka treści piosenki „Królewski spacer” i śpiew piosenki z pokazem. Dzieci wyklaskują rytm piosenki, wystukują nogą.
- Zabawa „ jedzie pociąg naładowany wyrazami rozpoczynającymi się na „ k”
- Nauczyciel pokazuje znak graficzny litery „ k” a następnie sposób jej zapisu
Dzieci kreślą demonstrowaną literę
- w powietrzu,
- palcem na ławce.
- Następnie dzieci kreślą ten znak w trakcie śpiewania poznanej piosenki, każde w swoim tempie( ale jeszcze nie piszą).
- Każde dziecko otrzymuje literę „ k” wykonaną z drutu i w trakcie słuchania piosenki wodzą po niej ręką.
- Nauczyciel:
- rozdaje tacki z kaszą i dzieci paluszkiem w swoim tempie piszą literę śpiewając piosenkę,
- przykleja do podłogi kształt poznawanej litery a dzieci po nim skaczą w rytmie piosenki.
- Wykonanie kilku „leniwych ósemek”. Samodzielne napisanie ołówkiem ćwiczeń w kartach „ Od piosenki do literki” str.19 ( ćw. : 1, 2, 3, 4)
- Zapis piórem 2 linijek w zeszycie literki „ k”.
Zajęcia końcowe
- Zabawa ruchowa „Kask „.
- Wykonanie 2 ćwiczeń P. Dennisona-
- utrwalenie litery „k” w alfabetycznych ósemkach- na arkuszu papieru zapis kolorową kredą,
- pozycja Cooka.
- Podziękowanie za udział w zajęciach i ich podsumowanie.
Renata Kalemba |